söndag 5 oktober 2014

fivpl: Ruinturism

Hela september har istortsett bestått av kommendering till annan ort med mycket resande som följd.

En pjäs på Väster Svartö med Helsingfors i bakgrunden.
Därav har denna blogg inte uppdaterats i den grad jag vill. Under helgerna passar jag helstpå att göra annat än att sitta och skriva här.

En sådan sak var att åka till Sveaborgs fästning för en heldag med besök till bland annat krigsmuséet Manegen. Som har fritt inträde för oss beväringar. Ut till Sveaborg tar man båt som ingår i HSL/HRT lokaltrafik. Hade jag varit där i tjänsten, finns det även i servicetunnel som går dit.


Överlag tyckte jag det var för "turistiskt" inte var något särskilt men det är en smaksak. Jag är mer intresserad av Skanslandet på andra sidan det smala sundet Gustavssvärd. På bloggen finskspråkiga Esoteerinen maantiede finns bilder från Skanslandet (och andra spännande platser). På finska Yle finns det en mycket bra karta över intressant bunkrar och krigsminnen, "missä Suomen sodat näkyvät?"

Även i vårt kontor finns historiens vingslag. En annan manege brevid huvudstaben som är tänkt bli museum även det. Nu för tiden en bastard med fint yttre, då det är något så udda som en manege som byggts om till parkeringsgarage. Hos Senatfastigheter finner man mer info om Gardesmanegen (PDF). Googlar man på "Kaartin Maneesi" hittar man dessutom en rad spännande ombyggnadsförslag från en rad internationella arkitekter. Om det har att göra med att Finlands arkitekturmuseum ligger rakt över gatan vet jag inte.

Detta tycker jag illustrerar stora skillnader mot Sverige. Där man oftast byggt upp något från scratch för dyra pengar. Sedan tragiskt för samma dyra pengar avveckla och radera det från jordens yta. Eftersom jag har växt upp i Stockholms inre skärgård finns liknande försvarsanläggningar även där. Som Vaxholms fästning exempelvis men främst mindre kända anläggningar. Batteriet i Torsberg på Värmdö som inte ens finns kvar idag, vilket fick konsekvenser för faunan enligt lokaltidningen NVP.

Det som inte är fint nog för Statens fastighetsverk lämnas inte bara mot sitt öde som i Finland utan faktiskt förstörs och plomberas i någon form av ivrig historieförnekelse eller omskrivning. Som tur finns det nördar som skriver på wikipedia om "Stockholms fasta försvar" men mycket av det är förstört idag, om inte så imorgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar